top of page

Het woord Bildung komt van de 18e eeuwse filosoof Von Humbolt

Bildung op elk niveau

Deep Democracy werkt en levert resultaten op verschillende niveaus in de school: voor de leerling, de klas, de docent en de school.

 

Het is een krachtige visie en methodiek om leerlingen optimaal te betrekken bij hun leerproces. Het vergroot de sociale veiligheid binnen de school, waar elke leerling zich verder kan ontwikkelen in een leeromgeving die geborgenheid biedt, ongeacht zijn of haar herkomst, afkomst, religieuze overtuiging, seksuele geaardheid, etc.

​Het leert docenten beter om te gaan met verschillen tussen leerlingen, om zo goed aan te sluiten bij de achtergrond, talenten, kwaliteiten, geaardheid. Deep Democracy versterkt de 21ste eeuwse vaardigheden. Lerende professionals van de toekomst opleiden, betekent leren omgaan met complexiteit, constante verandering, waar samenwerken in diversiteit, innovatief en co-creatief kunnen zijn centraal staat. Deep Democracy is hierbij een essentiële tool, die jongeren vandaag de dag nodig hebben.

Zie wat Deep Democracy ook voor jouw school kan betekenen:

​​

Leerlingen

  • Leerlingen leren zichzelf uit te spreken

  • Leerlingen leren te luisteren naar andere en ook tegengestelde meningen

  • Leerlingen ervaren het belang van diversiteit en inclusie

  • Leerlingen leren gesprekken te voeren en besluiten te nemen voor henzelf en voor de groepen

  • Leerlingen krijgen een vergroot eigenaarschap en meer betrokkenheid bij hun onderwijsleerproces en de schoolomgeving

​

Docent

  • Versterken van je rol als docent als procesbegeleider (naast inhoudsdeskundige). Hoe beter elke leerling zich vrij voelt en er mag zijn, hoe constructiever het leerklimaat. Door de grote diversiteit aan leerlingen in de klas is het begeleiden van het proces steeds meer naar de voorgrond gekomen.

  • Vergroot de handelingsverlegenheid van de docent als het gaat over bespreekbaar maken van sensitieve gespreksonderwerpen

  • Vergroot vaardigheden van de docent om iedereen in de klas zich te laten uiten en zijn/haar mening kan geven en het benutten van ongemakkelijke spanning, onrust en conflicten te benutten in plaats van ontwijken

  • Versterkt bewustzijn van docenten over eigen rol, patronen en leiderschap en invloed hiervan op de groep(dynamiek)

Klas

  • Bevordert groepsdynamiek in een klas waarbij verschillen er mogen zijn en onderlinge verbondenheid toeneemt

  • Vergroot ruimte en sociale veiligheid in een klas om ‘alles er te mogen laten zijn’ waarbij het volle potentieel van leerlingen meer wordt benut 


  • Vergroot verdraagzaamheid en begrip tussen leerlingen onderling 


  • Vergroot tolerantie ten aanzien van elkaar en van andere meningen en gevoelens 



​

School

  • Geeft handen en voeten aan diverse maatschappelijke thema’s in school op gebied van burgerschap

  • Vergroot betrokkenheid en participatie van docenten en leerlingen bij de school

  • Maakt dat (gevoelige) thema’s in de onderstroom bewust kunnen worden gemaakt, waar de wijsheid van de hele school en het collectief kan worden benut

  • Voorleven van inclusieve besluitvorming door schoolleiding en docententeams

​

bottom of page